URL (ang. uniform resource locator) to identyfikator używany do lokalizowania zasobu w Internecie. Nazywany jest on również adresem internetowym.
Z czego składa się adres URL?
Adres URL składa się z kilku części – z protokołu oraz nazwy domeny, które dostarczają informacje przeglądarce internetowe w jaki sposób i gdzie pobrać zasób.
Użytkownicy korzystają z adresów URL wpisując bezpośrednio w pasku adresu wyszukiwarki lub klikając w anchor znajdujący się na stronie internetowej, w emailu, zakładce lub aplikacji.
Link URL – jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?
W procesie pozycjonowania strony internetowej czynnikiem branym pod uwagę jest prawidłowy adres URL. Podczas budowania witryny warto zadbać o ten aspekt. Pod względem SEO wpływa na doświadczenie użytkownika, upraszczając nawigację po stronie. Dodatkowo roboty Google w prostszy sposób poruszają się po witrynie, poprawia to indeksację serwisu. Zatem jak powinien wyglądać adres URL?
- Możliwie jak najkrótszy;
- Zawierający słowa kluczowe;
- Separatorem między frazami jest myślnik;
- Przekazuje informację o ścieżce podstron
- Łatwy do zapamiętania
Czego należy unikać w linku URL?
- Znaków specjalnych tj. “%”, “&”, “#”;
- Zbyt długich adresów URL;
- Nic nie wnoszących ciągów cyfr.
Poprawny adres URL powinien wyglądać następująco:
https://domena.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu, czyli: https://domena.pl/mikrofony/blue-yeti
Natomiast niepoprawny URL może wyglądać tak:
http://domena.pl/r%wer/5908982553_blue_yeti
Jak tworzyć adres URL pod SEO?
Korzytając z adresu URL https://domena.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu jako przykład, składnik może obejmować:
- Protokół – służy do pozyskiwania dostępu w Internecie. Obejmują http, https, ftps i mailto. Zasób jest osiągany poprzez nazwę systemu domen (DNS). W opisanym powyżej przykładzie to “https”
- Nazwa domeny – unikalne odniesienie reprezentujące stronę internetową. W tym przykładzie to “domena”
- TLD (ang. top-level domain) – domena najwyższego poziomu pisana po ostatniej kropce. W tym przypadku jest to “pl”
- Ścieżka – odnosi się do konkretnej lokalizacji na serwerze, w tym przykładzie jest to “/nazwa-kategorii/nazwa-produktu”
Przykłady zoptymalizowanych adresów URL o dłuższej ścieżce dostępu:
https://www.empik.com/dziecko/foteliki-samochodowe/15-36-kg-i-siedziska
HTTP a HTTPs
Oba adresy służa do pobierania danych z serwera www w celu wyświetlenia treści w przeglądarce. Główną różnicą jest fakt, że HTTPs używa certyfikatu Secure Sockets Layer (SSL) do szyfrowania połączenia pomiędzy użytkownikiem, a serwerem.
HTTPS ma kluczowe znaczenie dla ochrony poufnych informacji , takich jak hasła, numery kart kredytowych i dane tożsamości, przed nieautoryzowanym dostępem.
HTTPS używa domyślnie portu TCP/IP o numerze 443, natomiast HTTP używa portu 80.
Od 6 lat nieustannie związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się kompleksową obsługą przedsiębiorstw w zakresie SEO. W wolnym czasie poszerzam swoją wiedzę z zakresu marketingu internetowego.